از کوچه بامداد

آنچه محظوظ کند جان را

۲۲۸ مطلب توسط «صادق زمانی» ثبت شده است

خلایق هرچه لایق!

برای شاه رعیت و برای پیشوا پیرو لازم است. یونانیان قدیم به درستی معتقد بودند که «خودکامه» رعیت را به وجود نمی‌آورد، بلکه رعایا هستند که کسی را به خودکامگی می‌رسانند. همانطور که در بعضی اشکال بدوی زندگی شیء تعیین کننده‌ی حالت است: «طعمه ماهی را می‌گیرد، نه ماهی طعمه را.» می‌شود گفت که، در نهایت هر ملتی لایق همان دولتی است که دارد. در واقع، آیا هرگز دیده شده که ملت آزاده‌ای مدتی طولانی تسلیم استبداد شود یا ملت رام و سربه‌زیری به آزادی دست یابد؟ افلاطون عوام‌فریبانی را که به احساسات خودسرانه‌ی جوانان دامن می‌زدند «خودکامه‌سازان» می‌خواند، و نسلی از مردم را که به آشوب اخلاقی و سیاسی دامن می‌زدند و موجب بروز کودتا می‌شدند «نسل خودکامگی» می‌نامید.

مکتب دیکتاتورها

اینیاتسیو سیلونه

مهدی سحابی

نشر ماهی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
صادق زمانی

چاه مبال

وسط چارراه یورش و کینه بودیم، می‌خواستم یقه‌اش را بگیرم بپرسم این لقمه‌های خونین را چه‌طور قورت می‌دهی؟ دیدم بی فایده است. وقتی گیر می‌افتد می‌نالد: به خاطر بچه‌ی مرضیم، کلیه‌ی عفونیم، به خاطر اجبار. در ایام قدرت سینه سپر خواهد کرد: به خاطر اعتقادم، حزبم، ملتم، به خاطر دنیا.

«مرده شور دنیاتان را ببرد که به چاه مبال می‌ماند.»

چاه مبال را بلند گفته بودم شنید، قدم‌هایش را تندتر کرد. اسلحه‌اش از چاک کتش پیدا شد.

از کتاب: عبید بازمی‌گردد

به قلم: جواب مجابی

نشر نگاه

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
صادق زمانی

برق

صدای بلند و هولناکی شبیه انفجار شنیدیم و بی‌درنگ همه‌چیز خاموش شد. ما ماندیم و صفحه‌ی سیاه لپ‌تاپ‌های‌مان و نگران از بین رفتن یا نرفتن فایل‌هایی که تا همین چند ثانیه پیش داشتیم روی‌شان کار می‌کردیم: برق رفته بود و خبری از آمدنش هم نداشتیم. دیدم بهترین فرصت است تا بروم و اقلامی را که برای خانه نیاز داشتیم از سبزی و میوه‌فروشی محل بخرم. لباس پوشیدم و دستی به موهایم کشیدم و رفتم. به میوه‌فروشی که رسیدم صاحب مغازه به گرمی با من خوش و بش کرد. بعدش گفت برق رفته است و فلان چیز هم نیست. بهش گفتم: «آنچه و آنکس که نباید می‌رفت از اینجا رفته ... » گفت: «آی گفتی!»

همیشه از بزرگترهای فامیل می‌شنیدم که با هر روز بدتر شدن اوضاع می‌گفتند: «شاه رفت و برکت را هم با خودش برد.» حال ما مانده‌ایم و یک مشت خرفت که سوار خر مراد مملکت‌داری شده‌اند بی‌آنکه بدانند افسارش را چگونه باید بکشند و آن را هدایت کنند: یک مشت متعصب بی‌مغز بی‌صفت بی‌همه‌چیز!

یک هفته است اینترنت ما قطع است: امروز تلاش کردم درباره‌ی یکی از اصطلاح‌های ورزش گلف با به کارگیری موتور جستجوی «پارسی جو» مطلبی پیدا کنم بلکه کارم راه بیفتد. الحق که مانند همان‌هایی که زمام امور را به دست گرفته‌اند به خطا رفت و هیچ آبی از او گرم نشد؛ درست مانند همان‌ها که عرضه‌ی انجام دادن هیچ کاری را ندارند.

از میوه‌فروشی که بر می‌گشتم با جنازه‌ی سوخته‌ی کلاغی واژگون در خیابان روبرو شدم و فهمیدم دلیل قطع شدن برق چه بوده است. یاد سنگی افتادم که دیوانه‌ای توی چاه می‌اندازد و هزار عاقل نمی‌توانند آن را بیرون بیاورند.

راستی بر خلاف قول شما که قول دادید افزایش قیمت بنزین گرانی در پی ندارد بدانید قیمت سیب‌زمینی و پیاز افزایش یافته. البته من می‌دانستم شعور و مردی‌تان در حدی نیست که قول بدهید و بر سر قول خود بمانید.

 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
صادق زمانی

آزمایشگاه

در آزمایشگاه به سر می‌بریم؛ از آزمودن هیچ‌چیزی هم نمی‌ترسند.

هر کس پشت فرمان بنشیند به هر طرف که بخواهد می‌رود: نه بوقی، نه راهنمایی، نه اشارهہ‌ای.

مانده‌ام از زیر بار کدام آزمایش بیرون نمی‌آیم!

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
صادق زمانی

پنج توصیه برای آنکه آنسامبل گیتار صدایی بی نقص داشته باشد

پنج توصیه برای آنکه آنسامبل گیتار صدایی بی نقص داشته باشد

آنسامبل گیتار

منبع:
www.guitarensemblemusic.com

برگردان: صادق زمانی

1. گیتارتان را کوک کنید!

کوک گیتار

هیچ‌چیزی بیشتر از گیتارهای ناکوک اجرای آنسامبل گیتار را خراب نمی‌کند و به آن صدمه نمی‌زند. نوازنده‌های گروه ممکن است برای آماده شدن ماه‌ها تمرین کرده باشند، اما با وجود گیتارهای ناکوک اجرای گروه بی‌درنگ به خطر می‌افتد و اهمیتی هم ندارد آن قطعه چه‌قدر خوب اجرا شود.
ساده‌ترین راهِ کوک کردن گیتار به شکل دقیق و روی صحنه استفاده از تیونرهای نه چندان گران‌قیمت گیره‌دار است (بهتر است به سرِ دسته‌ی گیتار متصل شود). افزون بر این، و البته در صورت امکان کوک کردن را به شکل گروهی بررسی کنید و به صدای هر سیم گوش دهید. در این حالت، ترتیب پیشنهادی برای سیم‌ها چنین است: سیم‌های 3، 4، 2، در این حالت آکورد سه‌صدایی سل ماژور را می‌شنوید، سپس سیم‌های 1 و 5 تا فاصله‌های پنجم را بشنوید و بررسی کنید؛ پس از آن سیم‌های 5 و 6 تا فاصله‌های چهارم را هم بشنوید. در نهایت نت رِ پایین (سیم ششم) برای گیتار باس (گیتاری که سیم ششم آن یک پرده بم‌تر و روی نت رِ کوک می‌شود) بررسی و کوک می‌شود.‌ از آنجا که این سیم میل به دیز شدن دارد، به نوازندگان گیتار باس یادآوری می‌شود نت را زیرتر کوک کنند، یک دقیقه شکیبایی به خرج دهند و سپس آن را به‌شکل دقیق کوک کنند. استفاده از برنامه‌های ویژه‌ی کوک کردن روی تلفن همراه یا دیگر تیونرها، در صورتی‌که دقیق باشند، نیز گزینه‌های مفیدی به حساب می‌آیند.
در پایان، به صدادهی سیم‌های 1 (نت می) و 2 (نت سی) به شکلی ویژه توجه کنید. قرار است روی این سیم‌ها بیشترین ملودی اجرا شود و اگر ناکوک باشند «صدایی» بد و ناخوشایند تولید خواهند کرد.

2. زخمه‌ی تکیه بزنید!

زخمه تکیه

آنسامبلی که بتواند با صدایی پرحجم و پرقدرت اجرا کند پتانسیل بسیار بالایی دارد. بسیاری از بخش‌های هر آنسامبل از تک‌خط‌های ملودی‌ها، ضدملودی‌ها، و خط‌های باس تشکیل می‌شوند. شاید برخی از نوازندگان، به ویژه اگر به اجرای سولو (تک‌نوازی) بیشتر عادت داشته باشند، شاید مایل باشند این بخش‌ها را با استفاده از زخمه‌ی آزاد بنوازند.
اگرچه زخمه‌ی آزاد برای اجرای پاساژهایی همراه با آرپژ یا آکوردهای 2، 3 و 4 صدایی بسیار لازم و مفید است، برای اجرای تک‌خط‌ها چندان موثر نیست. بهترین تکنیک برای اجرای تک‌خط‌ها زخمه‌ی تکیه است، که انگشت به شکلی محکم و به شیوه‌ای سنگین و تا اندازه‌ای رو به پایین زخمه می‌زند تا صدایی پرحجم تولید شود.

3. دست‌تان را گرم کنید!

گرم کردن دست

داشتن تمرین گرم‌کردن روزانه در برنامه‌ی تمرین که شامل گام، تمرین‌های دست راست و چپ، حالت‌های دینامیک و تکینک‌های رنگ‌آمیزی قطعه باشد در آماده‌سازی نوازنده برای چالش‌های بزرگ در موسیقی یاری‌رسان است. برای مثال، گام را می‌توان با دینامیک کرشندو (افزایش تدریجی شدت صدا) تمرین کرد، سپس با دگرگونی‌های رنگی مانند پونتیچلو، تاستو یا پیتزیکاتو آن را تکرار کرد. تلاش کنید هر تمرین را با تمرین‌هایی برای گرم کردن شرع کنید که شامل برخی از این ویژگی‌های بیانی باشد.

4. باس را هم اضافه کنید!

گیتار باس

اضافه کردن یک کنترباس یا یکی از انواع گیتار باس به آنسامبل شما یک دنیا تفاوت به‌وجود می‌آورد. کنترباس‌ها سازهایی با چهار سیم یا شش سیم هستند و از اساس گیتارهای کلاسیکی هستند که هر سیم‌شان یک اکتاو پایین‌تر (بم‌تر) صدا می‌دهد. این سازها بسیار زیبا و البته گران هستند. اگر بودجه‌ی شما برای خریدن یکی از آنها کافی نیست، گیتار باس آکوستیک یا اکتریک را امتحان کنید. البته اگر از نوع الکتریک استفاد می‌کنید، آمپلی‌فایر را تنظیم کنید تا مطمئن شوید صدای آن بر صدای گیتارهای‌تان نمی‌چربد. در پایان، اگر نتوانستید یک ساز باس به آنسامبل خود بفزایید، تلاش کنید با بیشتر کردن نوازنده‌های خط باس صدا را پرحجم‌تر کنید.

5. محل نشستن نوازنده‌ها را مشخص کنید!

آنسامبل گیتارچیدمان نشستن اعضای یک آنسامبل بر چگونه شنیده شدن نوازنده‌ها توسط یکدیگر در تمرین و اجرا اثر مستقیم دارد. اگر بخش‌های آنسامبل در محدوده‌های صوتی تفکیک شده تنظیم شده باشد، قراردادن نوازنده‌ی باس در وسط می‌تواند ایده‌آل باشد. در جایگاه شالوده‌ی هارمونی، گیتار باس «ستون آکوستیک» آنسامبل شماست، پس شایسته‌تر است در مرکز قرار گیرد. همچنین، بر اساس اندازه‌ی صحنه و فضای آکوستیک آن، شاید نشستن به شکل نعل اسب به شکل سنتی هلالی برتری داشته باشد. شکل نعل اسب به نوازنده‌ها اجازه می‌دهد روبروی هم باشند و از این رو صدای ساز یکدیگر را بهتر بشنوند. اگر از این مسیر رفتید، تلاش کنید از میکروفون‌های مدادی (مانند مدل Rode NT5 یا Shure KSM 13) برای تقویت صدای آنسامبل برای شنوندگان بهره بگیرید.

نوازنده‌های یک آنسامبل بزرگ با بیش از پانزده نوازنده بهتر است به این شکل بنشینند:

چیدمان نوازنده ها

آنسامبل‌های کوچک‌تر بهتر است از شکل زیر پیروی کنند:

آنسامبل کوچک

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
صادق زمانی

آموزش گیتار

نوازندگی گیتار را شورانگیز و اصولی بیاموزیم.

آموزش موسیقی و نوازندگی گیتار بر اساس متد گیتار سوزوکی و رویال کنسرواتوار کانادا و روشهای تمرینی وابسته به صورت حضوری در اصفهان و به شکل آنلاین (کلاس آنلاین و ارسال ویدئوهای آموزشی).

آموزش اصولی و برنامه‌ریزی شده به کودکان از 6 سالگی.

برای دریافت اطلاعات بیشتر با آیدی‌های زیر تماس بگیرید:

telegram: @sadeghzmn

instagram: @sadegh.saloume

ارادتمند،

صادق زمانی

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
صادق زمانی

بر رعیت ضعیف رحم کن

بر بالین تربت یحیی پیغامبر(ع) معتکف بودم در جامع دمشق که یکی از ملوک عرب که به بی انصافی منسوب بود اتفاقاً به زیارت آمد و نماز و دعا کرد و حاجت خواست

درویش و غنی بنده‌ی این خاکِ درند
و آنان که غنی‌ترند محتاج‌ترند

آن گه مرا گفت از آن جا که همت درویشانست و صدق معاملت ایشان، خاطری همراه من کن که از دشمنی صعب اندیشناکم. گفتمش: «بر رعیت ضعیف رحمت کن تا از دشمن قوی زحمت نبینی.»

به بازوان توانا و قوّت سر دست
خطاست پنجه‌ی مسکین ناتوان بشکست

نترسد آن که بر افتادگان نبخشاید
که گر ز پای در آید کَسش نگیرد دست؟

هر آن که تخم بدی کشت و چشم نیکی داشت
دِماغ بیهُده پخت و خیال باطل بست

ز گوش پنبه برون آر و داد خلق بده

وگر تو می‌ندهی داد، روز دادی هست

🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹

بنی آدم اعضای یکدیگرند
که در آفرینش ز یک گوهرند

چو عضوی به درد آورد روزگار
دگر عضوها را نماند قرار

تو کز محنت دیگران بی غمی
نشاید که نامت نهند آدمی

سعدی - گلستان

۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰
صادق زمانی

نقشه

من به گردشگر آلمانی که روی نقشه پشت سر پذیرش یک هتل چهارستاره، دنبال اسرائیل می‌گرده چی بگم؟

آقاهه با لبخند به من میگه:


We are not from Israel, we were looking for it just out of curiosity!

۲ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
صادق زمانی

از مرگ

هرگز از مرگ نهراسیده‌ام
اگرچه دستانش از ابتذال شکننده‌تر بود.
هراس من ــ باری ــ همه از مردن در سرزمینی‌ست

که مُزد ِ گورکن
از بهای آزادی‌یِ آدمی
افزون باشد.

#احمدشاملو
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
صادق زمانی

سی ویژگی جهان سومی‌ها

🔴"سی ویژگی جهان سومی ها"

✍️دکتر محمود سریع القلم

۱-اول عصبانی می­شوند، بعد شاید فکر کنند؛

۲-سئوال کردن را افت شخصیتی می­شمارند؛

۳-در تنظیم اولویت­ها، بسیار سرگردانند؛

۴-خیلی تلاش می­کنند خود را اثبات کنند؛

۵-مخاطبان خود را دست کم می­گیرند؛

۶-موفقیت را در پول زیاد خلاصه می­کنند؛

۷-خیلی به هرم مازلو، اعتقادی ندارند؛

۸-تغییر و شکست را یکی می­دانند؛

۹-از اینکه از زحمات افراد تقدیر کنند پرهیز می­کنند؛

۱۰-از ناهماهنگی با یکدیگر لذت می­برند؛

۱۱-کنترل دیگران را ارزش می­شمارند؛

۱۲-علاقه شدیدی به ورود در مسایل دیگران دارند؛

۱۳-در مورد طبع بشر بسیار کم می­دانند؛

۱۴-به ندرت ناخودآگاه خود را خانه تکانی می­کنند؛

۱۵-قابل اتکاء نیستند و با آگاهی این کار را می­کنند؛

۱۶-زیستن در تناقضات را زرنگی قلمداد می­کنند؛

۱۷-برای تحقق کارآمدی، کارها را به صد قسمت تقسیم نمی­کنند؛

۱۸-با بی احترامی به دانشمندان خود، آنها را به مهاجرت سوق می­دهند؛

۱۹-آموزش ندیده ­اند کارها را برای درازمدت انجام دهند؛

۲۰-گرفتار چند غریزه هستند؛

۲۱-در استفاده از واژه ­ها، بسیار کم دقت می­کنند؛

۲۲-برنامه ­ریزی و تخیلات برای آنها مساوی هستند؛

۲۳-تمایل شدید به یکسان­ سازی انسانها دارند؛

۲۴-بارها اشتباهات قبلی را تکرار می­کنند؛

۲۵-تعداد اشتباهاتشان بسیار بالاست؛

۲۶-پس از اینکه بلند شدند، صندلی را جای خود نمی­گذارند؛

۲۷-در شهرهایشان هنوز آداب مدنی بسیار ضعیف هستند؛

۲۸-خودنمایی را با اعتماد به نفس اشتباه می­گیرند؛

۲۹-از خودشان بیش از اندازه راضی هستند؛

۳۰-و بنابراین رشد نمی­کنند.
۲ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
صادق زمانی